Indien men in het Franse (vakantie)huis storing aan de C.V.ketel heeft en het lukt niet het probleem zelf op te lossen (zie elders in deze rubriek het artikel storing aan de verwarmingsketel) omdat eigen kennis tekort schiet of er verblijven tijdelijk vrienden of huurders in de woning die met storing te maken krijgen zal de hulp van de service de dépannage moeten worden ingeroepen. Onwetendheid kan echter aanleiding geven tot misbruik, zoals in het volgende geval:
Eigenaren van een tweede huis in Frankrijk hadden hun vakantiewoning voor een weekje uitgeleend aan vrienden. Direct na aankomst belden zij de eigenaren in Nederland dat er geen warm water uit de kraan kwam, ondanks bijgeleverde instructie over bediening van de combiketel. De eigenaren waren nog recent aanwezig geweest en geen problemen gehad met de nog weinig gebruikte ketel die onmogelijk kapot kon zijn. Oorzaak van de storing was dus onduidelijk. Foute bediening, onwetendheid ? De enige oplossing op afstand was de service de dépannage bellen. De te hulp geschoten technicien had na 1 ½ uur alles te hebben open- en weer dichtgemaakt niets gevonden en verdween na een betaling van € 137,50 te hebben ontvangen en met achterlating van een prijsopgaaf voor een nieuwe ketel van € 2500.- Naar zijn zeggen kon men maximaal 3 minuten douchen, voordat de ketel afsloeg en moest worden gereset.
Geforceerde TTB en modulator
De vrienden hebben zich een weekje moeten behelpen en bij een volgend verblijf hebben de eigenaren een andere installateur (chauffagiste) ingeschakeld. Na lang zoeken vond hij een defecte TTB (thermische terugslag beveiliging) die, bij controle, duidelijk bleek te zijn doorgeknipt en weer teruggeplaatst. Dit onderdeel kon snel worden vervangen, kosten € 10,-
Een tweede probleem was de temperatuurregeling van het water die op de warmste stand stond afgesteld en niet was te regelen. De gasdrukregelaar (modulator) bleek te zijn geforceerd en ontregeld, zodat hij alleen op de hoogste stand werkte en bij toevoeging van koud water na 3 minuten afsloeg. Na reparatie werkt de ketel inmiddels weer prima.
Conclusie : de technicien heeft misbruik proberen te maken van de situatie om een nieuwe ketel te verkopen. Hier is sprake van abus de faiblesse et d’ignorance. Zie rubriek Verzekeringen en Contracten, artikel misbruik van zwakte en onwetendheid.
Advies : indien uw installateur u en nieuwe ketel aanraadt en u heeft uw twijfels, vraag dan een second opinion van een tweede installateur.